W dniach od 22.05.2012r. do 23.05.2012r. w miejscowości Krzyżanowice, Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy „Zacisze” w ramach projektu odbył się Trening podstawowych kompetencji społecznych. Zajęcia prowadzone były przez doświadczonego psychologa
Program przedstawiał się następująco:
I. Blok zajęć: Wprowadzenie do zagadnień komunikacji międzyludzkiej
1. Przedstawienie prowadzącego i uczestników, rozmowa oczekiwaniach dotyczących tego warsztatu oraz wyjaśnienie celów spotkania,
2. Zabawy integracyjne mające na celu lepsze poznanie się uczestników oraz zbudowanie klimatu współpracy,
3. Komunikacja interpersonalna (rodzaje komunikacji – werbalna i niewerbalna).
II. Blok zajęć: Bariery w komunikacji jak sobie z nimi radzić?
1. Omówienie barier w komunikacji interpersonalnej: fizycznych i psychicznych,
2. Ćwiczenia warsztatowe dotyczące radzenia sobie z barierami komunikacji
międzyludzkiej.
III. Blok zajęć: Radzenie sobie ze stresem
1. Czym jest stres – krótkie wprowadzenie teoretyczne,
2. W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne,
3. Jak sobie radzić ze stresem – dyskusja, burza mózgów,
4. Sposoby radzenia sobie ze stresem: „zdrowe” i „niezdrowe”,
5. W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne,
6. Elementy treningu relaksacyjnego w radzeniu sobie ze stresem.
IV. Blok zajęć: Emocje, po co są nam potrzebne?
1. Zapoznanie się z emocjami podstawowymi,
2. Praca w grupach dotycząca tego jak rozpoznajemy ludzi, którzy są źli, radośni, smutni itp.,
3. Dyskusja na temat: Co się dzieje ze mną i moim ciałem kiedy jestem zły (a), a kiedy np. smutny (a). Wymiana doświadczeń wśród uczestników,
4. Trening relaksacyjny, rozpoznawanie reakcji ciała. Nauka odprężania i samouspakajania.
V. Blok zajęć: sposoby rozwiązywania konfliktów
1. Czym są konflikty?
2.Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych: zachowania agresywne, biernoagresywne, uległe, asertywne,
3. Mapa asertywności uczestników warsztatu.
VI. Blok zajęć: „Asertywne radzenie sobie w relacjach z ludźmi”
1. Dyskusja z uczestnikami na temat: „Jakie mamy prawa”,
2. Prawa asertywności,
3. Metody asertywnej komunikacji międzyludzkiej,
4. Trening zachowań asertywnych – ćwiczenia w grupach, odgrywanie ról.
VII. Blok zajęć: „Polubić siebie – budowanie poczucia własnej wartości”
1. Przywitanie uczestników spotkania,
2. Co to znaczy lubić siebie – dyskusja,
3. Za co siebie lubię – moje mocne strony, zasoby, itp. (praca indywidualna),
4. Praca w grupach na temat: Za co mnie lubią?
5. Zakończenie warsztatu, omówienie zajęć i pożegnanie uczestników.
Cele szkolenia:
- doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
- uzyskanie lepszej komunikacji z innymi,
- rozpoznawanie podstawowych emocji, ekspresję emocji u innych,
- dostrzeganie związku własnych stanów somatycznych z przeżyciami emocjonalnymi (pomaga to w kontrolowaniu własnych emocji),
- naukę asertywnego wyrażania własnych potrzeb oraz szanowanie zdania innych ludzi,
- budowę swojego pozytywnego wizerunku,
- uświadomienie znaczenia sposobu mówienia i postawy ciała na odbiór przez inne osoby.
Beneficjentom Ostatecznym zapewniono: dojazd, salę szkoleniową, nocleg, wyżywienie, objęci zostali także ubezpieczeniem.
Czas trwania szkolenia: 2 dni (20 godzin dydaktycznych).