W dniach od 2 do 14 listopada 2011r. w ramach projektu „Aktywizacja zawodowa bezrobotnych w gminie Pińczów” odbyło się szkolenie pn. „Mała księgowość”.
W szkoleniu wzięło udział 5 kobiet. Zajęcia były prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę.
Zajęcia odbyły się w Ośrodku Kształcenia Zawodowego w Pińczowie, ul. Słabska 13, 28 -400 Pińczów, w ilości 50 godzin dydaktycznych (24 godzin teoretycznych oraz 26 godzin praktycznych).
Tematyka prowadzonych zajęć:
I. Teoria rachunkowości,
- Podstawy prawne dotyczące rachunkowości, prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
- Opodatkowanie na zasadach ogólnych - omówienie podstawowych regulacji prawnych
a. podstawowe definicje (działalność gospodarcza, podstawa opodatkowania, źródła przychodów)
b. obowiązek podatkowy
c. przychody z działalności gospodarczej
d. koszty uzyskania przychodu
e. ewidencja zdarzeń dotyczących działalności gospodarczej - Przychody i koszty w kontekście ustawy o VAT
a. podatnicy VAT ( wybór, obowiązek )
b. podstawowe zasady działania podatku VAT
c. obowiązek podatkowy i podatek należny
d. zasady odliczania podatku VAT naliczonego
e. powiązania kosztów podatkowych z prawem do odliczenia podatku VAT
f. ewidencje VAT-omówienie - Dokumentowanie zdarzeń gospodarczych
a. dowody księgowe ( uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o VAT, rozporządzenia o prowadzeniu PKPiR)
b. wzór księgi przychodów i rozchodów
c. zasady dokonywania zapisów w księdze ( z uwzględnieniem przepisów ustawy podatkowej i ustawy o podatku VAT)
d. przykłady - Inne ewidencje obowiązkowe
a. ewidencja środków trwałych
b. ewidencja wyposażenia
c. ewidencja wynagrodzeń
d. ewidencja przebiegu pojazdu - Zasady rozliczeń z ZUS
a. osoby prowadzącej działalność gospodarczą bez zatrudniania pracowników
b. osoby prowadzącej działalność i zatrudniającej pracowników
c. spółek osobowych - Rozliczanie wynagrodzeń pracowników oraz z tytułu umów cywilnoprawnych.
a. Sporządzanie listy płac pracowników.
b. Prowadzenie kart wynagrodzeń.
c. Rozliczanie umów zlecenia i umów o dzieło.
d. Sporządzanie dokumentacji obowiązującej w rozliczeniach z ZUS. - Deklaracje podatkowe
a. rodzaje deklaracji ( PIT, VAT )
b. terminy składania deklaracji
II. Obsługa komputera,
III. Obsługa programu finansowo – księgowego.
W trakcie zajęć prowadzona była: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, praca w grupach.
Beneficjenci w czasie trwania kursu mieli zapewniony catering (kawa, herbata, ciepłe danie), objęci byli również ubezpieczeniem NW.