Twoja przeglądarka jest stara i nie obsługuje tej strony w poprawnym formacie.
Proszę zaktualizować przegladarkę do nowszej wersji lub wybrać inną z listy poniżej.

FierFox Google Chrome Opera Internet Explorera Safari
Biuletyn Informacji Publicznej Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pińczowie
Elektroniczna skrzynaka podawcza Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pińczowie
Program Wspieraj Seniora
A A A
Wersja dla niedowidzących
Kategoria

W dniach od 28.04.2015r. do 29.04.2015r. w miejscowości Wymysłów, „Dworek na Wymysłowie”, Wymysłów 17, 28-404 Kije, w ramach projektu odbył się Trening kompetencji i umiejętności społecznych. Zajęcia prowadził psycholog i wzięło w nim udział 10 osób.

 Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych

Cel zajęć:

  • uczestnicy doskonalili swoje kompetencje komunikacyjne;
  • rozpoznawali podstawowe emocje, ekspresję emocji u innych, mają lepszy kontakt ze swoim ciałem;
  • nauczyli się dostrzegać związek własnych stanów somatycznych z przeżyciami emocjonalnymi, co pomoże im lepiej kontrolować własne emocje;
  • uczestnicy nauczyli się asertywnie wyrażać własne potrzeby, asertywnie odmawiać oraz szanować granicę innych ludzi;
  • poznali jak budować swój pozytywny wizerunek; zajęcia miały na celu uświadomienie uczestnikom wpływu ich sposobu mówienia i postawy ciała na to, jak są odbierani przez innych

Program treningu:

Dzień pierwszy

I. Blok zajęć: Wprowadzenie do zagadnień komunikacji międzyludzkiej

  1. Przedstawienie prowadzących i uczestników. Rozmowa o oczekiwaniach dotyczących tego warsztatu oraz wyjaśnienie celów spotkania.
  2. Zabawy integracyjne mające na celu lepsze poznanie się uczestników oraz zbudowanie klimatu współpracy. Praca w grupach: co łączy uczestników( cechy wspólne grupy ) oraz co różnicuje każdego na tle jego grupy.
  3. Komunikacja interpersonalna /Rodzaje komunikacji –werbalna i niewerbalna-wykład i dyskusja.

II. Blok zajęć : Bariery w komunikacji jak sobie z nimi radzić?

  1. Omówienie barier w komunikacji interpersonalnej: fizycznych i psychicznych
  2. Ćwiczenia warsztatowe dotyczące radzenia sobie z barierami w komunikacji międzyludzkiej

III Blok: Radzenie sobie ze stresem

  1. Przywitanie, każdy z uczestników mówi jak się czuje, z czym rozpoczyna ten dzień
  2. Czym jest stres- krótkie wprowadzenie teoretyczne
  3. W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne.
  4. Jak sobie z nim radzić –dyskusja/burza mózgów.
  5. Sposoby radzenie sobie ze stresem: „zdrowe” i „niezdrowe”.
  6. W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne.
  7. Elementy treningu relaksacyjnego w radzeniu sobie ze stresem.

IV. Blok: Emocje, po co są nam potrzebne?

  1. Zapoznanie się z emocjami podstawowymi.
  2. Praca w grupach dotycząca tego jak rozpoznajemy ludzi, którzy są źli, radośni, smutni etc. Uczestnicy na zasadzie dramy odgrywają różne emocje na forum grupy.
  3. Dyskusja na temat :Co się dzieje ze mną i moim ciałem kiedy jestem zły, a kiedy np. smutny. Wymiana doświadczeń wśród uczestników.
  4. Trening relaksacyjny, rozpoznawanie reakcji ciała. Nauka odprężania i samo uspokajania.

Dzień drugi

V. Blok: Sposoby rozwiązywania konfliktów

  1. Rozpoczęcie, przywitanie umówienie aktualnego nastroju uczestników
  2. Czym są konflikty?
  3. Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych: zachowania agresywne, bierno-agresywne, uległe, asertywne
  4. Mapa asertywności uczestników warsztatu.

VI Blok: „Asertywne radzenie sobie w relacjach z ludźmi”

  1. Dyskusja z uczestnikami na temat: „Jakie mamy prawa?”
  2. Prawa asertywności
  3. Metody asertywnej komunikacji międzyludzkiej
  4. Trening zachowań asertywnych-ćwiczenia w grupach odgrywanie ról.

VII Blok: „Polubić siebie- budowanie poczucia własnej wartości”

  1. Przywitanie uczestników spotkania
  2. Co to znaczy lubić siebie-dyskusja
  3. Za co siebie lubię-moje mocne strony, zasoby, itp.(praca indywidualna)
  4. Praca w grupach na temat Za co mnie lubią?
  5. Zakończenie warsztatu, omówienie zajęć i pożegnanie uczestników.

Metody prowadzenia zajęć

Zajęcia prowadzone były w formie wykładów, dyskusji, pracy w grupie, pracy indywidualnej, ćwiczeń, scenek rodzajowych i psychodramy.

Uczestnicy szkolenia mieli zapewniony: dojazd, salę szkoleniową, nocleg, wyżywienie oraz objęci byli ubezpieczeniem NW.

Czas trwania szkolenia: 2 dni (20 godzin dydaktycznych).

Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych
Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych Trening kompetencji i umiejętności społecznych
Trening kompetencji i umiejętności społecznych