W dniach od 28.04.2015r. do 29.04.2015r. w miejscowości Wymysłów, „Dworek na Wymysłowie”, Wymysłów 17, 28-404 Kije, w ramach projektu odbył się Trening kompetencji i umiejętności społecznych. Zajęcia prowadził psycholog i wzięło w nim udział 10 osób.
Cel zajęć:
- uczestnicy doskonalili swoje kompetencje komunikacyjne;
- rozpoznawali podstawowe emocje, ekspresję emocji u innych, mają lepszy kontakt ze swoim ciałem;
- nauczyli się dostrzegać związek własnych stanów somatycznych z przeżyciami emocjonalnymi, co pomoże im lepiej kontrolować własne emocje;
- uczestnicy nauczyli się asertywnie wyrażać własne potrzeby, asertywnie odmawiać oraz szanować granicę innych ludzi;
- poznali jak budować swój pozytywny wizerunek; zajęcia miały na celu uświadomienie uczestnikom wpływu ich sposobu mówienia i postawy ciała na to, jak są odbierani przez innych
Program treningu:
Dzień pierwszy
I. Blok zajęć: Wprowadzenie do zagadnień komunikacji międzyludzkiej
- Przedstawienie prowadzących i uczestników. Rozmowa o oczekiwaniach dotyczących tego warsztatu oraz wyjaśnienie celów spotkania.
- Zabawy integracyjne mające na celu lepsze poznanie się uczestników oraz zbudowanie klimatu współpracy. Praca w grupach: co łączy uczestników( cechy wspólne grupy ) oraz co różnicuje każdego na tle jego grupy.
- Komunikacja interpersonalna /Rodzaje komunikacji –werbalna i niewerbalna-wykład i dyskusja.
II. Blok zajęć : Bariery w komunikacji jak sobie z nimi radzić?
- Omówienie barier w komunikacji interpersonalnej: fizycznych i psychicznych
- Ćwiczenia warsztatowe dotyczące radzenia sobie z barierami w komunikacji międzyludzkiej
III Blok: Radzenie sobie ze stresem
- Przywitanie, każdy z uczestników mówi jak się czuje, z czym rozpoczyna ten dzień
- Czym jest stres- krótkie wprowadzenie teoretyczne
- W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne.
- Jak sobie z nim radzić –dyskusja/burza mózgów.
- Sposoby radzenie sobie ze stresem: „zdrowe” i „niezdrowe”.
- W jaki sposób możemy rozpoznać stres: oznaki zewnętrzne, psychiczne, odczucia fizyczne.
- Elementy treningu relaksacyjnego w radzeniu sobie ze stresem.
IV. Blok: Emocje, po co są nam potrzebne?
- Zapoznanie się z emocjami podstawowymi.
- Praca w grupach dotycząca tego jak rozpoznajemy ludzi, którzy są źli, radośni, smutni etc. Uczestnicy na zasadzie dramy odgrywają różne emocje na forum grupy.
- Dyskusja na temat :Co się dzieje ze mną i moim ciałem kiedy jestem zły, a kiedy np. smutny. Wymiana doświadczeń wśród uczestników.
- Trening relaksacyjny, rozpoznawanie reakcji ciała. Nauka odprężania i samo uspokajania.
Dzień drugi
V. Blok: Sposoby rozwiązywania konfliktów
- Rozpoczęcie, przywitanie umówienie aktualnego nastroju uczestników
- Czym są konflikty?
- Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych: zachowania agresywne, bierno-agresywne, uległe, asertywne
- Mapa asertywności uczestników warsztatu.
VI Blok: „Asertywne radzenie sobie w relacjach z ludźmi”
- Dyskusja z uczestnikami na temat: „Jakie mamy prawa?”
- Prawa asertywności
- Metody asertywnej komunikacji międzyludzkiej
- Trening zachowań asertywnych-ćwiczenia w grupach odgrywanie ról.
VII Blok: „Polubić siebie- budowanie poczucia własnej wartości”
- Przywitanie uczestników spotkania
- Co to znaczy lubić siebie-dyskusja
- Za co siebie lubię-moje mocne strony, zasoby, itp.(praca indywidualna)
- Praca w grupach na temat Za co mnie lubią?
- Zakończenie warsztatu, omówienie zajęć i pożegnanie uczestników.
Metody prowadzenia zajęć
Zajęcia prowadzone były w formie wykładów, dyskusji, pracy w grupie, pracy indywidualnej, ćwiczeń, scenek rodzajowych i psychodramy.
Uczestnicy szkolenia mieli zapewniony: dojazd, salę szkoleniową, nocleg, wyżywienie oraz objęci byli ubezpieczeniem NW.
Czas trwania szkolenia: 2 dni (20 godzin dydaktycznych).